In het artikel van Reynolds Price in Time Magazine (2001) wordt de fotografe Sally Mann flink in het zonnetje gezet. Hij vindt haar scherpe blik, technische skills en de emotie die van haar foto's spat echt top. Sally's werk, verdeeld over vijf bekende series zoals The Family en The Land, gaat diep in op dingen als opgroeiende kids, de natuur en vergankelijkheid.
Geboren in het kleine Lexington, Virginia in 1951, heeft Sally Mann met haar ouderwetse camera's en 19e-eeuwse foto-trucjes een soort tastbaarheid aan haar werk gegeven. Hierdoor is ze een speciale plek gaan innemen in de Amerikaanse fotografie.
Een van haar beroemdste series is Immediate Family (1984/1994), waar ze tien jaar lang het opgroeien van haar eigen kids vastlegde op haar boerderij in Virginia. Die foto's, soms bewonderd, soms bekritiseerd vanwege hun intieme aard, waren volgens Mann gewoon een liefdevolle kijk op het opgroeien van haar kroost, zonder dat ze iets controversieels bedoelde.
Na die periode richtte Mann haar lens op de natuur en het landschap van Virginia, zoals te zien is in de serie uit 1993-1994. Diepere zuidelijke staten verkent ze inDeep South (1996-1998), waar ze de geschiedenis en de erfenis van de Burgeroorlog vastlegt met een ouderwetse camera. Die foto's hebben zo'n spookachtige vibe, alsof het verleden er nog ronddwaalt.
What Remains (2000-2004)markeert een shift naar het thema dood en vergankelijkheid. Mann's fascinatie met het natuurlijke proces van verval wordt duidelijk in beelden van overleden dieren en zelfs lijken bij een forensisch instituut. Faces (2004) sluit deze reeks af met portretten van haar volwassen kids, waarbij Mann haar ouderwetse technieken inzet voor een authentieke look.
Mann's werk wordt geroemd om de emotionele diepgang en unieke aanpak, waarbij ze haar liefde voor de wereld en haar onderwerpen op indrukwekkende wijze vastlegt. Haar foto's gaan verder dan plaatjes; ze vertellen een verhaal dat resoneert met iedereen die ze ziet.
Reactie plaatsen
Reacties