In een tijd waarin 45 miljard camera's onze werkelijkheid vastleggen, onderzoeken Axel Danielson en Maximilien Van Aertryck wat deze beeldobsessie met ons doet.
De documentaire is een videocollage die de toeschouwer meeneemt van de eerste bewegende beelden tot de huidige tsunami aan content. Van historische filmfragmenten tot virale TikTok-video's, van privéopnames tot oorlogsbeelden: de filmmakers hebben een breed archief samengesteld.
De film laat zien dat elke camera een curator is. Achter elk beeld zit een menselijke beslissing over wat we wel en niet te zien krijgen. De documentaire ontleedt hoe beelden macht uitoefenen – hoe ze oorlogen legitimeren, revoluties ontketenen, of reputaties vernietigen.
Met een speelduur van 88 minuten heeft de film een hoog tempo. Deze ervaring van overload weerspiegelt wat we dagelijks meemaken in ons digitale leven. De meertalige aanpak (Duits, Zweeds, Arabisch, Engels en Frans) benadrukt dat dit een wereldwijd verhaal is over hoe we onszelf zijn gaan definiëren door de lens.
Danielson en Van Aertryck presenteren het materiaal zonder expliciet oordeel. Ze laten de beelden zelf spreken en nodigen de kijker uit om eigen conclusies te trekken over wat het betekent dat elke uithoek van ons leven gefotografeerd en gedeeld kan worden. Van het geënsceneerde Instagram-leven tot geweld dat livestream gaat: de film toont verschillende facetten van onze beeldcultuur.
De experimentele vorm kenmerkt zich door een snelle opeenvolging van beeldmateriaal uit verschillende bronnen en tijdsperioden, waarbij de filmmakers de vraag stellen wie of wat aan het werk is wanneer een beeld van onze werkelijkheid wordt gearrangeerd. Bekijk op npo gemist>>

Reactie plaatsen
Reacties